1402/12/29

دکورز

دکوراسیون منزل و مبلمان اداری و تجاری

خانه » تزیین اتاق نوزاد با ایده های جذاب ۲۰۲۰

تزیین اتاق نوزاد با ایده های جذاب ۲۰۲۰

تزیین اتاق نوزاد بر اساس جنسیت مدت هاست از مد افتاده است. می توانید با انتخاب تم جداب و پالت رنگی متنوع، فضایی جذاب و مدرن برای نوزادتان طراحی کنید

تزیین اتاق نوزاد
 
دکورز | بخش دکوراسیون – تزیین اتاق نوزاد برای پدر و مادر جذاب و سرگرم کننده است. اما اگر ندانید از کجا باید شروع کنید، ممکن است شما را گیج و سر در گم کند. این نکات کلیدی به شما کمک می‌کند تا اتاق نوزادتان را با ایده‌های جذاب و شیک تزیین کنید.
    

راهنمای کامل تزیین اتاق نوزاد

برای راحتی شما، راهنمایی گام به گام برای تزیین اتاق نوزاد برایتان گردآوری کرده ایم. بدین ترتیب می توانید مطمئن باشید که چیزی را از قلم نیانداخته اید.

۱. ایده بگیرید

برای ایده گرفتن، سری به سایت پینترست (Pinterest) بزنید. دنیایی از ایده‌های رنگارنگ برای تزیین اتاق نوزاد را خواهید دید. آلبومی از طرح ها، ایده ها و نحوه چیدمان اتاق برای خودتان تهیه کنید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۲. یک سبک یا تم خاص انتخاب کنید

اگرچه محدود کردن دکوراسیون اتاق نوزاد به یک مفهوم خیلی ضروری نیست، اما انتخاب تم به شما کمک می‌کند تا روی محدوده مشخصی تمرکز کنید و طراحی منسجم تری داشته باشید.
 
تزیین اتاق نوزاد

۳. پالت رنگی مورد علاقه تان را تعیین کنید

دو یا سه رنگ اصلی برای دکوراسیون غالب اتاق نوزاد انتخاب کنید. برای آشنایی با پالت های رنگی در دکوراسیون، مطالب استفاده از رنگ های مکمل در دکوراسیون و آموزش استفاده از ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی را حتما ببینید.
نکته: در خرید رنگ دیوار یا کاغذ دیواری عجله نکنید. چرا؟ نکته بعد را بخوانید!
 
تزیین اتاق نوزاد

۴. قبل از رنگ آمیزی دیوارها، روتختی و پرده‌ها را انتخاب کنید

بهتر است ابتدا روتختی و پرده مورد علاقه تان را انتخاب کنید، سپس با توجه به آن‌ها دیوار‌ها را رنگ کنید. بدین ترتیب احتمال بروز ناهماهنگی در چیدمان اتاق را به حداقل می‌رسانید. از آنجایی که دستتان در انتخاب رنگ دیوار باز است، می‌توانید با خیال راحت پارچه‌های پرده و روتختی مورد علاقه تان را انتخاب کنید.
در انتخاب مبلمان (گهواره، میز تعویض، دراور و کمد) لازم نیست همه یک شکل و یک رنگ باشند، گاهی ترکیبی از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در کنار هم (بر اساس پالت رنگی مورد نظرتان) فضای جذابی خلق می‌کند.
 

 

تزیین اتاق نوزاد

۵. نقطه کانونی اتاق را مشخص کنید

معمولا در اتاق نوزاد، گهواره در مرکز توجه قرار دارد. گهواره در کنار دیواری که تزیینات یا رنگ جذابی قرار می گیرد. همچنین می‌توانید گزینه‌های دیگری مانند یک پنجره بزرگ، کمد رنگی یا اسباب بازی بزرگ را به عنوان نقطه کانونی اتاق در نظر بگیرید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۶. تزئین سقف را فراموش نکنید

نوزادان بیشتر وقت خود را به پشت می‌خوابند و به بالا نگاه می‌کنند. رنگ آمیزی سقف با یک رنگ آرامش بخش و قرار دادن المان‌هایی که برای نوزاد جلب توجه کند، موجب سرگرمی او می‌شود.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۷. تزیین دیوار‌ها به اتاق جان می‌دهد

طراحی اسم نوزاد روی دیوار، نقاشی دیواری، تابلو‌هایی با رنگ‌های متضاد برای جلب توجه نوزاد، یا عکس‌هایی از دوران بارداری و تولد نوزاد، ایده‌هایی برای جذاب کردن دیوار‌های اتاق هستند. اگر تمایل به ساختن تزیینات دیواری دارید، مطلب دکور اتاق کودک (قفسه چوبی فانتزی) را از دست ندهید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۸. فضایی دوستدار محیط زیست خلق کنید

تزیین اتاق نوزاد با وسایل و مصالح دوستدار محیط زیست، برای حفظ سلامتی نوزاد شما ضروری است. بسیاری از موادی که به طور روزانه با آن‌ها سروکار داریم (مانند رنگ ها)، سرشار از مواد شیمیایی مضر هستند. این مواد شیمیایی، که معروف به VOCs هستند، به آرامی تبخیر می‌شوند و کیفیت هوای تنفسی را به خطر می‌اندازند. این مواد ممکن است نوزاد کوچک شما را بیمار کنند.
 
تزیین اتاق نوزاد

۹. فرش را فراموش نکنید

فرش، اتاق نوزاد گرم و دلپذیر نشان می‌دهد. همچنین فضایی برای تامی تایم (Tummy time) ایجاد می‌کند. می‌توانید فرشی با الیاف ضد حساسیت و مطابق با پالت رنگی برای تزیین اتاق نوزاد انتخاب کنید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۰. فضایی برای شیردهی ایجاد کنید

شیردهی کاری مداوم و دشوار است و در صورت نبود فضای مناسب برای شیردهی، آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری به مادر وارد می‌شود. یک صندلی راحت و قابل تنظیم، همراه با زیر پایی، شیردهی را به کاری لذت بخش برای شما تبدیل می‌کند.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

 ۱۱. فضایی برای تعویض پوشک نوزاد آماده کنید

یکی از ضروریات اتاق نوزاد، فضایی برای تعویض پوشک است. برای حفظ بهداشت و جلوگیری از آلودگی سطوح، روی میز تعویض ژل آنتی باکتریال و حوله‌های کاغذی قرار دهید. بایستی روزانه سطح میز تعویض را با دستمال‌های آنتی باکتریال، ضدعفونی کنید. همچنین محلی برای دفع پوشک‌های کثیف و لباس‌های آلوده نوزاد در نظر بگیرید، به گونه‌ای که فضای اتاق آلوده نشود.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۲. سیستمی برای مرتب سازی و نگهداری لباس ایجاد کنید

مرتب کردن کمد لباس نوزاد، فعالیتی هر روزه است. برای سازماندهی لباس‌های نوزاد، آن‌ها را بر اساس اندازه و نوع دسته بندی کنید. کمد و کشو‌ها را با لباس‌هایی که از بدو تولد و به طور روزمره به آن‌ها نیاز دارید، پر کنید. باقی لباس‌ها را در بسته هایشان برچسب بزنید و نگه دارید تا زمانی که به آن نیاز پیدا کردید، از آن‌ها استفاده کنید.
همچنین یک جعبه برای کنار گذاشتن لباس‌هایی که کوچک شده اند، قرار دهید.
در ماه‌های اول تولد، سرعت رشد نوزاد حیرت آور است و هر چند هفته تعدادی از لباس‌ها برایش کوچک می‌شوند. وقتی که جعبه پر شد، لباس‌ها را بشویید، بسته بندی کنید و برچسب بزنید. لباس‌های کوچک شده را در جایی مجزا از لباس‌های بزرگتر که برای آینده نگاه داشته اید، ذخیره کنید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۳. فضا‌های مفیدی برای نگهداری وسایل نوزاد ایجاد کنید

نوزادان به وسایل زیادی نیاز دارند! فضا‌هایی برای نگهداری و ذخیره سازی وسایل در نظر بگیرید. کمد دیواری، قفسه ها، کشو‌ها و باکس‌های متفاوتی برای این منظور در نظر بگیرید. با الهام از ایده‌های ذخیره سازی (DIY storage projects) در پینترست، فضا‌های خلاقی ایجاد کنید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۴. دور اندیشی کنید

هنگام انتخاب مبلمان و اثاثیه اتاق نوزاد، دور اندیشی کنید. تختخواب نوزادی هرچند زیبا و جذاب به نظر می‌رسد، اما یک سال بعد دیگر کاربردی ندارد و نیاز به تخت بزرگتری برای کودک نوپایتان خواهید داشت. یک تختخواب قابل تبدیل گزینه مناسبی است. میز تعویض نیز می‌تواند یک دراور با کشو‌هایی بزرگ و کاربردی باشد. بدین ترتیب در آینده استفاده بیشتری برایتان خواهد داشت. دور اندیشی موجب می‌شود که از بودجه و فضایتان بهترین استفاده را داشته باشید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

 ۱۵. از پنجره‌ها غافل نشوید

پرده‌های اتاق نوزاد، تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه برای حفظ سلامت و ایمنی نوزاد ضروری است.
پرده‌هایی نصب کنید که توانایی تاریک کردن فضای اتاق را داشته باشد. می‌توانید از زیر پرده‌ای برای این منظور استفاده کنید. تاریکی اتاق به کودک کمک می‌کند تا طولانی‌تر و راحت‌تر بخوابد. مهمتر از همه، باعث می‌شود اتاق در طول روز بیش از حد گرم نشود و به طور چشمگیری خطر مرگ ناگهانی نوزاد SIDS را کاهش می‌دهد.
 
تزیین اتاق نوزاد
 
 

۱۶. از لامپ‌های پر نور استفاده نکنید

با استفاده از دیمر، نور اتاق نوزاد را تنظیم کنید. این کار برای لامپ‌هایی که مستقیما روی گهواره نوزاد می‌تابد، ضروری است. همچنین یک لامپ شب خواب زیبا و مناسب، در اتاق نوزاد قرار دهید تا هنگام شیردهی شبانه کارتان آسان‌تر شود.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۷. فضای اتاق نوزاد را کاملا ایمن کنید

نوزاد در ماه‌های اولیه، حرکت نمی‌کند، اما این زمان زود می‌گذرد و در مدت کوتاهی راه می‌افتد و اگر محیط ایمن نباشد، فاجعه به بار می‌آید. بهتر است از همین حالا پریز‌های برق را بپوشانید، کابل‌ها را از روی زمین جمع کنید. کمد‌ها را به دیوار و میز‌ها را به زمین ثابت کنید تا خطر لغزش آن‌ها وجود نداشته باشد. مراقب خطرات احتمالی باشید. نوزادان در سال اول زندگی همه چیز را در دهانشان می‌گذارند. اسباب بازی‌ها، وسایل کوچک، دارو‌ها، پماد‌ها و دیگر موارد خطرناک را از دسترس کودک خارج کنید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۸. مواد ضروری نوزاد را ذخیره کنید

تعداد زیادی پوشک، دستمال مرطوب، لوسیون و پماد پیش از تولد نوزاد تهیه و ذخیره کنید. تمام چیز‌هایی که به آن نیاز دارید در دسترس بگذارید تا نیازی به ترک کردن اتاق نوزاد نداشته باشید.
 
تزیین اتاق نوزاد
 

۱۹. زودتر دست به کار شوید

تجهیز و تزیین اتاق نوزاد را هرچه زودتر آغاز کنید. بدین ترتیب زمان کافی برای خرید مبلمان و رنگ کردن دیوار‌ها دارید. اگر زود دست به کار شوید، دیگر استرس آماده نبودن اتاق در هنگام تولد نوزاد را نخواهید داشت.
 
تزیین اتاق نوزاد
 
تزیین اتاق نوزاد
 
تزیین اتاق نوزاد
 
تزیین اتاق نوزاد
 
تزیین اتاق نوزاد
 

سخن آخر

تنوع طراحی و تزیین اتاق نوزاد دست شما را برای ایجاد سبک مورد علاقه تان کاملا باز می‌گذارد. بدین ترتیب لازم نیست خود را به رنگ های صورتی و آبی محدود کنید. کلیشه ها را فراموش کنید و دنیایی از طرح و رنگ را به نوزادتان هدیه کنید. برای اینکه نوزادتان احساس آرامش و راحتی در اتاقش داشته باشد، مطلب دمای اتاق نوزاد در فصول سرد را مطالعه کنید. 
شما از چه رنگ هایی برای تزیین اتاق نوزادتان استفاده کرده اید؟ چه تمی را برای اتاق نوزاد پیشنهاد می کنید؟ خوشحال می شویم دیدگاه ها و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان دکورز در بخش نظرات و پرسش ها در میان بگذارید.

برگرفته از ستـــاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *