1402/12/29

دکورز

دکوراسیون منزل و مبلمان اداری و تجاری

خانه » چه رنگی برای اتاق کار انتخاب کنیم؟

چه رنگی برای اتاق کار انتخاب کنیم؟

محققین اخیرا دریافته‌اند که رنگ‌ها نه تنها بر روحیات افراد، بلکه بر میزان کارآمدی آن‌ها در محیط کار نیز اثر دارند. آن‌ها آزمایشاتی را انجام دادند که در آن افراد به سه گروه مختلف تقسیم می‌شدند و به آن‌ها وظایفی داده می‌شد تا در اتاق‌هایی با رنگ‌های مختلف انجام دهند. رنگ‌ها می‌توانند موجب بروز احساسات مختلف و متفاوتی شوند و بازده کارکنان را تحت تاثیر قرار دهند.

دکوراسیون اتاق کار- رنگ اتاق کار- رنگ بندی- محیط کار مناسب

از رنگ سفید برای اتاق کار خود صرف نظر کنید

رنگ سفید دیوارها ممکن است در نگاه اول زیبا و جذاب به نظر برسد، اما اگر دیوارهای دفتر کارتان سفید هستند وقت آن رسیده که دست به کار شوید و رنگشان را تغییر دهید. سفید کمکی به افزایش بازدهی ما نمی‌کند و متاسفانه بیشتر دفترهای کاری دیوارهای سفید، رنگ‌های مشابه آن یا خاکستری دارند. در پرسشنامه‌هایی که در اختیار کارکنان قرار داده شد، بیشتر آن‌ها کار کردن در محیطی با دیوارهای سبز و آبی را ترجیح می‌دادند.

 

 دکوراسیون اتاق کار- رنگ اتاق کار

قرمز برای کارهایی که به دقت بسیار احتیاج دارند

قرمز رنگ بسیار قدرتمندی است که موجب بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌شود و تحقیقات نشان داده‌اند که می‌تواند به افزایش بازده افرادی کمک کند که با جزئیات بسیار سر و کار دارند و کارشان دقت بالایی را می‌طلبد.

دکوراسیون اتاق کار- رنگ اتاق کار- رنگ بندی- محیط کار مناسب

آبی برای کارهای خلاقانه

آبی آرامش‌بخش است و به برقراری ارتباط، اطمینان، افزایش بازدهی و همچنین به باز شدن ذهن افراد خلاق کمک می‌کند. طبق نتایج این مطالعه رنگ آبی در محیط کار برای اتاق‌هایی بهتر است که از آن‌ها برای بحث و ایده‌پردازی استفاده می‌شود.

دکوراسیون اتاق کار- رنگ اتاق کار- رنگ بندی- محیط کار مناسب

اتاق کنفرانس را زرد نکنید!

زرد، رنگ خوش‌بینی و یکی از رنگ‌های محرک است. اما مقدار زیادی از آن می‌تواند موجب اضطراب شود و تحقیقات نشان داده‌اند که در اتاق‌های زرد رنگ افراد بیشتر عصبانی می‌شوند و به همین دلیل انتخاب چندان مناسبی برای اتاق کنفرانس به نظر نمی‌رسد.

دکوراسیون اتاق کار- رنگ اتاق کار- رنگ بندی- محیط کار مناسب

رنگ اتاق کنفرانس را زرد نکنید

سبز برای نوآوری

سبز هم مانند آبی یکی از رنگ‌های آرامش‌بخش است و موجب ایجاد تعادل و هارمونی می‌شود؛ علاوه بر این می‌تواند موجب افزایش خلاقیت نیز بشود در نتیجه انتخاب خوبی برای محیط‌هایی است که خلاقیت و نوآوری از اصلی‌ترین احتیاجات آن‌هاست.

 

از طیف‌های خاکستری دوری کنید!

با وجود این که خاکستری از لحاظ روان‌شناختی یکی از رنگ‌های خنثی محسوب می‌شود اما گذشته از آن فاقد هرگونه انرژی هم هست: رنگی سرکوب‌گر که افراد را برای به خواب رفتن آماده می‌کند. استفاده‌ بیش از حد از رنگ خاکستری می‌تواند موجب از میان رفتن اعتماد به‌ نفس افراد شده و حتی به افسردگی بیانجامد. در محیط‌های کاری بهتر است استفاده از این رنگ به حداقل برسد یا در کنار رنگ‌های شاداب‌تر مانند زرد و قرمز به کار رود.

 

اما مسئله‌ی مهم‌تر این است که چشم ما بیش از ۱۰ میلیون طیف مختلف را می‌بیند مثلاً وقتی می‌گوییم «آبی» ممکن است هر یک از طیف‌های آن از آبی آسمانی تا سورمه‌ای مد نظرمان باشد. به همین دلیل باید رنگ‌ها را بنا به نور محیط و دید افراد انتخاب کنیم و توجه داشته باشیم که مسئله‌ی مهم صرف رنگ نیست بلکه احساس و حالتی است که آن رنگ به افراد می‌دهد.

برگرفته از ستـــاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *