1400/08/05

دکورز

دکوراسیون منزل و مبلمان اداری و تجاری

خانه » علل ، علائم و راه حل ضعف عمومی زانو

علل ، علائم و راه حل ضعف عمومی زانو

ضعف زانو

علت ضعف زانو و راهکارهایی برای تقویت زانو

مفصل زانو وزن زیادی از بدن را تحمل می کند، بنابراین مراقبت از زانو بسیار حیاتی است. مراقبت از آن و رعایت نکات اصولی می تواند زانو را تقویت کند و درد و ناراحتی را به وجود نیاورد. اگر زانوهای ضعیفی دارید، باید با انجام تمرینات و حرکات ورزشی ، مفصل ضعیف زانوی خود را تقویت کنید. تمرینات مخصوص زانوی ضعیف را انجام دهید تا بتوانید درد را از بین ببرید و عضلات و ماهیچه های زانوی خود را تقویت نمایید.

علل زانوی ضعیف

علل زیادی برای زانوی ضعیف وجود دارد که شامل بیماری، آسیب ها و کار کشیدن بیش از حد از مفصل زانو می باشد. بعضی از رایج ترین علل آن شامل موارد عنوان شده در این بخش از سلامت دکورز می باشد:

  • آرتروز
  • کشش زیاد و رگ به رگ شدن
  • غضروف آسیب دیده
  • عفونت مفصل زانو
  • کمبود فعالیت فیزیکی
  • سندروم ایلیوتیبیال باند

درمانگر اول از همه به تشخیص مشکل می پردازد و علت زانودرد را پیدا می کند تا بتواند راحت تر درمان را در پیش بگیرد.

زانو درد

علائم ضعف زانو

زمانی که علائم ضعف زانو بروز می کند ، باید به یاد داشته باشید که شدت درد و محل دقیق آن ، به مشکل شما بستگی دارد . با به یاد داشتن این موضوع ، ممکن است که علائم زیر را هنگام ضعف زانو مشاهده کنید :

  •  ورم و سفتی زانو
  •  قرمزی
  •  احساس سوزش
  •  ناپایداری و ضعف
  •  صدا دادن مفصل هنگام خم شدن
  •  ناتوانی در صاف کردن زانو
  •  سختی هنگام تغییر پوزیشن مثل تبدیل از حالت نشسته به ایستاده

راهکارهایی برای قوی کردن زانوی ضعیف

انتخاب پوزیشن راحت هنگام نشستن :

هنگام نشستن ، پوزیشن زانوی خود را صحیح قرار دهید. از ماهیچه های اطراف زانو کمک بگیرید و فشار را در کل پای خود پخش کنید و سپس ساق پای خود را به حالت کشیده، بالا و پایین کنید و بعد از ۱۵ تا ۲۵ بار تکرار، پایتان را عوض کنید.

تغییر پوزیشن از نشسته به ایستاده :

زمانی که در انجام تمرین بالا مهارت پیدا کردید ، سراغ این مرحله بیایید. یک صندلی پیدا کنید که نسبتا بلند باشد . زمانی که قوی تر شوید، می توانید از صندلی های کوتاه تر استفاده کنید. حال روی آن بنشینید. مفصل های ران خود را کمی از هم فاصله دهید. زانوهای شما باید با انگشتانتان در یک خط باشند. به مرکز بدن خود تکیه کنید و با ران بلند شده و دوباره بنشینید. این کار را آهسته انجام دهید و سعی کنید که بیشتر ماهیچه های خود را درگیر کنید. پنج بار این حرکت را تکرار کنید. طوری تمرین کنید که قادر باشید این تمرین را به ده بار تکرار در روز برسانید.

تغییر پوزیشن

استراحت

استراحت، کمپرس سرد، فشار و بالا بردن عضو صدمه دیده و یا به اختصار RICE از اصلی ترین درمان ها برای درمان زانو درد هستند. در هنگام رسیدن آسیب به زانو، استراحت نسبی داشته باشید. انجام ورزش در استخر، پیلاتس، یوگا و یا با یک کارسنج بالاتنه سبب افزایش ترشح اندروفین، آدرنالین، تستوسترونمی شود که در بهبود و درمان نقش موثری دارد.

تمرین عصبی- عضلانی

تمرین عصبی عضلانی مانند تمرین های تند و تیز خاص، پلایومتریک، تکنیک های سرعت کاهی، تمرین های تقویتی و تمرین کنترلی پروگزیمال سبب کاهش آسیب مفاصل در ورزشکاران می شود. تمرین های عصبی- عضلانی را ۲۰ دقیقه و دو بار در هفته انجام دهید.

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی می تواند در شما احساس بهتر ایجاد کند. درد می تواند باعث افسردگی و کاهش انگیزه شود اما با کنترل نگرش و مثبت اندیشی می توانید در خود احساس بهتری ایجاد نمایید.

یافتن ریشه ی مشکل

علت های گوناگونی ممکن است سبب ایجاد مشکل زانوهای تان شود . اگر زانوهای تان ضعیف است، علت آن را بیابید، و زانوهای خود را تقویت و استقامت را افزایش دهید.

انجام تمرینات قدرتی را مداوم و پایدار

در مواجهه با هر نوع مشکلی در مفصل زانو ، باید تمرینات قدرتی را مداوم و پایدار انجام دهید تا به نتیجه برسید. هدف شما باید افزایش قدرت ماهیچه ای باشد. برای این کار مایع درون مفصلی باید افزایش پیدا کند تا مفصل نرم تر شود و جریان خون بدون هیچ چالشی به عضلات برسد. گاهی اوقات تمرین های ورزشی موثر هستند اما در میزان تکرار و شدت این تمرین ها دقت داشته باشید و زیاده روی نکنید. اگر درد زیادی را احساس کردید، قبل از ترک ورزش، اول مشکل خود را شناسایی کنید و بعد از اطمینان در مورد اجرای صحیح تمرینات، تکرار آن را کم کنید و کاهش دهید.

ورزش کردن

تهیه کفش های جدید

برای برطرف کردن درد زانو ، ارتفاع پاشنه و انعطاف کفش اهمیت دارند. اگر دچار مشکلات درد زانو هستید حتما کفش مناسب تهیه کنید زیرا کفش عامل اساسی در حفظ سلامت زانوهای شماست.

کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی از دلایل اصلی آرتروز است و به مفاصل زانو فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید و با کاهش هر نیم کیلوگرم از وزن تان ، دو کیلوگرم از فشار وارد به مفصل زانوی تان بکاهید. اگر ۱۰ کیلوگرم از وزن تان کم کنید در هر قدم می توانید ۴۰ کیلوگرم از فشار روی زانوی تان بکاهید.

مصرف نکردن برخی داروها

افراد دارای زانو درد با مصرف مسکن می توانند درد را کمتر و خواب بهتری داشته باشند اما برخی داروها در کنترل درد و تسکین موقت و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی منجر به تضعیف کلاژن و شکل گیری استخوان و مانع فرایند درمان می شوند.

انجام ندادن جراحی

قبل از جراحی زانویتان ، فیزیوتراپی را هم امتحان کنید. ورزش درمانی برای بیماران میانسال دچار پارگی منیسک به اندازه جراحی مؤثر است. جراحی برای کاهش زانودرد مزمن یا حاد موثر است اما بهتر است قبل از انتخاب عمل جراحی، روش های دیگر را امتحان کنید.

بررسی درمان تزریقی

تزریق کورتیکواستروئید و ژل هیالورونیک برای درمان آرتروز زانوموثر است . با تزریق فاکتورهای رشد به نام PRP که از پلاکت خون خود شما ساخته شده اند ، بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند.

ضعف زانو ها

دلایل ضعف زانو در دوران بارداری

پادرد و زانو درد در خانم های باردار از سه ماهه دوم بارداری شروع می شود و به علت های زیر می باشد :

  • خستگی ناشی از حمل وزن اضافی در بارداری
  • فشار رحم به رگ هایی که از پاها به قلب می روند و انسداد جریان خون و پادرد
  • رژیم غذایی حاوی فسفر زیاد و کلسیم یا منیزیم کم
  • هورمون پروژسترونکه بر عضلات پا تاثیرگذار است.
  • خستگی و کم آبی بدن
  • باریک شدن شریان ها و تصلب شریان
  • فشرده شدن اعصاب در ستون فقرات
  • مصرف قرص فشار خون و ادرارآور که سبب کاهش مواد معدنی و کلسیم، پتاسیم و منیزیم می شود.

نکته :

از آن جایی که تقویت عضله ران و مرکز بدن به کاهش درد و افزایش قدرت مفصل زانو کمک می کند ، باید سعی کنید صحیح بایستید :روی پای چپ خود بایستید، عضلات ران را درگیر کنید و مطمئن شوید که زانوی چپ شما با انگشت وسط پای چپتان در یک خط می باشد. حتما پای راست خود را صاف نگه دارید و آن را ۱۵ بار با زاویه ۴۵ درجه به سمت عقب ضربه بزنید و سپس پای خود را عوض کرده و برای پای دیگر این کار را تکرار کنید.

برگرفته از نمنــاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code